Det er de frivillige kræfter, der bærer Copenhagen Pride – og i år er der blevet løftet et imponerende antal timer for at kunne skabe et ambitiøst event.
Der er ikke meget ‘plejer’ over Copenhagen Pride i 2022. Mange ting er sket siden 2019, hvor der sidste afholdtes et event i det format, som man kender – corona-pandemien gjorde, at planerne måtte lægges om for Pride Week i 2020, og sidste år var København og Malmø værter for mega-eventet WorldPride. Det har givet visse udfordringer, og blandt andet har organisationen skulle finde frem til, hvordan de kunne rekruttere, aktivere og plejede de frivillige, som er nødvendige for at få eventet på benene.
Det skulle vise sig, at det hverken var driv- eller arbejdskraft som manglede. Tværtimod stod utallige ildsjæle, nye som gamle, klar til at løfte opgaven. Men det betød også, at der var behov for et ordentligt system til at gøre det simpelt og overskueligt, både for de frivillige og for koordinator-teamet, ledet af Frivilligansvarlig Mette Willenbrock Hattens.
Svaret på den udfordring skulle vise sig at hedde Mark Bjærgager. Sidste år tog Mark kontakt for at tilbyde Copenhagen Pride brug af sit frivillig-software CrewPlan, og det har udviklet sig til et givende samarbejde, der langt fra er ovre.
”CrewPlan er udviklet i 2018 i samarbejde med en lang række organisationer og kommuner, hvilket har gjort platformen så fleksibel at den nemt kunne understøtte Copenhagen Prides store event. Vi er utroligt stolte over samarbejdet og ser frem til at støtte op om det utroligt vigtige arbejde som Copenhagen Pride står for i mange år frem.” Mark Bjærgager, CrewPlan.
Rammerne blev sat, de forskellige frivillig-vagter blev oprettet: Der skulle bruges hænder på alle områder fra barer, check-in, opsætning, renhold, hospitality, parade og meget mere. Alt i alt blev 1.030 vagter dækket, hvilket løb op i lige omkring 7.000 timer fra den 13. til den 21. august. Alt sammen 100% frivilligt.
”Antallet af frivillige i år har været exceptionelt højt og har overgået vores største forventninger. Vi er så stolte og taknemmelige over den entusiasme, gejst og glæde hvormed vores frivillige er gået til de forskellige opgaver under hele Pride uge. Vi må have Danmarks bedste frivillige og uden dem ville vi ikke kunne levere så stort et event som Copenhagen Pride er. Så kæmpe tak til alle vores frivillige.
At vi har fået CrewPlan til at holde styr på alle de frivillige og de mange vagter, der skulle dækkes, har været en stor fordel i forhold til det samlede overblik, og systemet har givet os muligheden for god og hurtig kommunikation med vores frivillige både før, under og efter Priden.” Mette Willenbrock Hattens, Copenhagen Pride
Med over 900 brugere på CrewPlan-platformen har Copenhagen Pride nået over det dobbelte af det forventede antal frivillige. Det fortæller os, at vi stadig er en organisation og et event, som folk ønsker at bakke op om, ikke blot med deres deltagelse, men med deres tid og energi. Det er en uvurderlig facet af Danmarks største menneskerettighedsevent og noget, som der skal bygges videre på i fremtiden.
Det gode samarbejde mellem Copenhagen Pride og CrewPlan tager nu på Europaturné. I oktober vil Mark Bjærgager og frivillig-koordinator Julie Rosenvinge Jensen tage med Copenhagen Prides bestyrelse til European Pride Organizers Associations generalforsamling i Torino, hvor der vil være mulighed for at viderebringe vores gode, såvel som konstruktive, erfaringer til en række andre europæiske Prides.
Hos Copenhagen Pride er der meget glæde over a have fundet et godt og bæredygtigt frivillig-system efter mange års forsøg med forskellige platforme. Mest af alt glæder organisationen sig over at det fortsat er Volunqueers, der driver værket – Copenhagen Pride kunne ikke finde sted uden dem.