I lighed med mange andre globale brands markerede Chr. Hansen ‘Pride-måneden’ ved at udskifte deres logoer på de sociale medier med et, der inkorporerede regnbueflaget, det internationale symbol på LGBTI+ ligestilling.
Efter en modreaktion fra grupper, der var imod Pride og ligestilling, tog Chr. Hansen beslutningen om at skifte deres logoer tilbage til de tidligere versioner. Som et resultat heraf informerede Chr. Hansen den 20. juni Copenhagen Pride om, at deres medarbejdere i Danmark havde besluttet ikke at deltage i Pride-paraden i august. Chr. Hansen bad om, at deres partnerskabshonorar blev betragtet som en donation til Copenhagen Pride.
Chr. Hansens direktør, Mauricio Graber, mødtes med Copenhagen Prides sekretariatschef, Steve Taylor, som udtrykte organisationens skuffelse over, at Chr. Hansen havde givet efter for pres fra organisationer på den yderste højrefløj, og at det var særligt skuffende i betragtning af virksomhedens status som den mest mangfoldige virksomhed i Danmark.
Steve Taylor sagde, at Copenhagen Pride ønskede at sikre, at Chr. Hansens LGBTI+ medarbejdere ikke bliver udelukket fra Pride på grund af deres arbejdsgivers uvilje til at være en synlig støtte af Pride. Medarbejderne er inviteret til at deltage som publikum, og hvis de ønsker at deltage som en gruppe, vil det blive faciliteret.
Copenhagen Pride har også gjort det klart, at hvis virksomheden ønsker at blive partner igen i fremtiden, vil der være et betydeligt arbejde, der skal gøres for at genopbygge tilliden og troen på, at partnerskabet er solidt og pålideligt.
Chr. Hansen bad om, at deres partnerskabsgebyr blev betragtet som en donation til Copenhagen Pride. Copenhagen Pride vil bruge midlerne til at hjælpe med at afvikle det største gratis Pride-arrangement i Skandinavien og sikre, at så mange mennesker som muligt kan deltage. En del af pengene går også til Solidaritetsmidlerne, som støtter LGBTI+ grupper globalt.
Chr. Hansen er den eneste partner, der har trukket sig fra at støtte Copenhagen Pride i 2023, og interessen for at samarbejde med os er steget med mere end 25% alene i år. Vi er glade for at kunne byde velkommen til flere nye partnere i år, herunder Tivoli, Tui, Scandic og Mastercard. Når partnere går sammen med Copenhagen Pride, viser de deres sande værdier om mangfoldighed, retfærdighed og inklusion.