Foto: Elina Kamby
Copenhagen Prides årlige parade, der finder sted i august, bliver i år verdens første Pride-parade, der går helt over til helt elektriske køretøjer, har arrangørerne i dag meddelt.
Meddelelsen overgår Copenhagen Prides egen ambition om at være CO2-neutral i 2024 og supplerer Københavns Kommunes eget mål for 2025.
Lars Henriksen (han/ham), politisk forperson for Copenhagen Pride, siger:
“Klimakrisen er absolut en LGBTI+ krise, og i hele verden er vores miljø ofte hårdere ramt end andre. Forflytning, hjemløshed, fattigdom, udstødelse og dårlig mentalt helbred kan alle være direkte forbundet med klimakrisen, og det er vores ansvar at gå forrest på dette område.”
Copenhagen Pride og deres interne agentur Pride Up! har samarbejdet for at sikre, at der er nok elbiler til rådighed for parade-deltagerne i år, selv om grupper selv kan vælge, hvor de vil finde deres køretøj.
Benjamin Hansen (han/ham), organisatorisk forperson for Copenhagen Pride, siger:
“Vi ved, at miljøhensyn har høj prioritet for alle vores parade-grupper, herunder vores partnere og sponsorer, og vi er sikre på, at de vil være glade for muligheden for at være med til at sætte en global standard for, hvordan Pride-arrangementer kan bidrage til at mindske virkningerne af klimakrisen.”
Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør for Wonderful Copenhagen, byder nyheden velkommen og siger:
”Vi arbejder ambitiøst med en bæredygtig omstilling af hovedstadens turisme på tværs af storbyturister, krydstogt, møder, kongresser og events. Det er en kompleks opgave, som kun lykkes gennem samarbejder, og ved at alle tager ansvar. Derfor er det rigtigt glædeligt, at Priden nu sætter handling bag ordene og samtidig skaber en ny international standard med udgangspunkt i hovedstaden. Pridens arbejde med både inklusion, diversitet og klimaneutrale events matcher den destination, vi målrettet arbejder for at gøre hovedstaden til.”
Paraden – som i år finder sted lørdag den 19. august – starter ved Frederiksberg Rådhus og går til Københavns Rådhus via Pile Allé, Frederiksberg Allé, Vesterbrogade, Hammerichsgade og Vester Voldgade. Mere end 100 grupper vil deltage, og hundredtusinder vil deltage til fods eller som tilskuere.
Lars Henriksen fortsætter:
“Den helt elektriske parade er blot et af de skridt, vi tager. Vores barer har brugt genanvendelige kopper siden 2021, vi har allerede forbudt salg og brug af plastikglitter og konfetti, og i år har vi flyttet produktionen af vores støttearmbånd til en fabrik i Europa for at mindske transportpåvirkningen. Jeg er stolt af de ændringer, vi foretager, og at hele vores team er engageret i at få det grønne til at stå frem i vores regnbue.”
Ansøgningen om at deltage i Paraden er åben nu og lukker den 19. maj 2023.
FAQs om den elektriske Parade
Hvad har klimakrisen at gøre med LGBTI+ personer? Blander I ikke to problematikker sammen?
Der er mange tilfælde, hvor LGBTI+ ligestilling og menneskerettigheder påvirkes af klimakrisen. Vi vil anbefale at læse disse artikler fra Earth Day, Down to Earth og Carbon Literacy Project.
Hvorfor gør I dette i 2023 i stedet for 2024 som planlagt?
Vi satte 2024 som vores mål, da det var den dato, vi forventede at kunne nå det til. Takket være støtte og opmuntring fra vores partnere kan vi imidlertid gå helt elektrisk i 2023. Ud over miljøpåvirkningen reducerer dette også de dampe, som vores tilskuere og deltagere udsættes for. Vi bliver verdens første helt elektriske Pride Parade, og det er noget at fejre!
Hvilke typer køretøjer er tilladt?
Alle elektriske køretøjer er tilladt, fra en lille bil op til en stor lastbil. Trailere er tilladt, og alle køretøjer skal være trafikregulerede efter danske og europæiske standarder.
Vi har altid brugt en bestemt leverandør til vores parade-køretøjer, men de har ikke nogen elbiler tilgængelige. Kan vi stadig bruge dem?
I er velkomne til at bestille et køretøj fra en hvilken som helst leverandør af elbiler, men benzin- eller dieselmotorer er ikke tilladt. Vi opfordrer alle leverandører til at se fremad og investere i elektriske køretøjer.
Er elbilerne lige så sikre eller pålidelige som diesel- eller benzinmotorer?
Ja, de er fuldt testet, og deres sikkerhedsfunktioner er lige så gode eller bedre end diesel- eller benzinmotorernes.
Er der en omkostningsforskel ved et elektrisk køretøj?
Elbiler koster mere at købe og drive, og vi forventer derfor højere lejeomkostninger. Vi ved dog fra samtaler med vores partnere, at de lidt højere omkostninger opvejes af de overvældende fordele ved at mindske miljøpåvirkningen.
Får nonprofitorganisationer rabat på elbilerne?
I samarbejde med vores interne agentur Pride Up har vi absorberet nogle af de øgede omkostninger for at hjælpe nonprofitorganisationer med at deltage i paraden.
Kan du hjælpe os med at skaffe et elektrisk køretøj?
Vores interne bureau Pride Up kan hjælpe jer. Send en e-mail til [email protected].
Er et køretøj obligatorisk?
Nej! Der er ingen ændringer i processen for gående grupper, som er lige så velkomne som altid!
Hvilke andre foranstaltninger vil I træffe i de kommende år?
At reagere på klimakrisen er en rejse snarere end et mål. Efterhånden som vores Pride udvikler sig, vil også vores overvejelser om miljøet og den indvirkning, vi har, udvikle sig. Og som ansvarlige arrangører af begivenheder vil vi søge enhver mulighed for at reducere eller fjerne vores påvirkning – fra genbrug, brug af mere bæredygtige materialer og indkøb så lokalt som muligt. Vi glæder os over alle forslag til, hvordan vi kan reducere vores CO2-aftryk.