Derfor skal din virksomhed synligt støtte Copenhagen 2021

Alle virksomheder forbedrer deres kunde- og medarbejderoplevelse ved at bakke op om Copenhagen 2021.

I en personlig blog reflekterer Copenhagen 2021s grafiske designer Camilla over den personlige indflydelse, det havde, da en tidligere arbejdsgiver støttede Pride.

Oprindeligt udgivet på Copenhagen 2021s hjemmeside.

Det regnede den morgen, da jeg tog på arbejde, så jeg tog min paraply med. Den regnbuefarvede. Det er et par år siden, og jeg havde kun arbejdet i virksomheden et par måneder, og jeg havde endnu ikke åbnet op om min seksualitet på arbejde. Ikke med vilje, emnet var bare ikke kommet op.

Da jeg ankom på arbejde, satte jeg paraplyen til tørre på fællestoilettet og glemte derefter alt om det, indtil en kollega kommer ind på storrumskontoret og sagde – temmelig højt – “hvem tilhører den regnbueparaply?” Jeg svarede: “Det er min”. Hvortil de kækt svarede: “Den er da lidt… gay?”.

Svarret irriterede mig, da det mindede mig om oplevelser fra en tidligere arbejdsplads, der bestemt ikke var et godt miljø at være alt andet end heteronormativ, og mit svar var sandsynligvis lidt kort for hovedet: “Nå, så passer den fint til mig, for jeg er biseksuel!”.

Og det var det. Jeg var nu officielt ude på arbejdet.

På trods af at jeg var ude, fik det mig ikke til at føle mig mere inkluderet som sådan. Accepteret, ja, inkluderet, nej. I hvert fald ikke før nogle år senere, da virksomheden officielt sponsorerede Copenhagen Pride.

Det skal lige indskydes at virksomheden var en stor babyudstyrsforhandler, og absolut alt var kønnet, heteronormativt og heteroseksuelt. Alting var lyserødt og blåt – legetøj, beklædning, sutter, alt. En af de første kampagner, jeg designede, hed bogstaveligt talt ‘Pink &Blue’ (og nej, det var ikke min idé).

Så jeg var ærligt talt (positivt) overrasket over, da vi sponsorerede Copenhagen Pride. Jeg voksede lige et lille stykke, jeg gik med lidt mere stolthed, og jeg faktisk blev mere selvhævdende. Alt sammen fordi jeg følte mig inkluderet.

Ch-ch-changes

Med sponsoratet fulgte også behovet for at reklamere til et nyt segment. Ja, lad os være ærlige, virksomhedssponsorater handler stadig om profit. Og når firmer laver CSR, er det (ofte) set som en investering. Til vores Pride-kampagne havde vi et skønt photoshoot med to LGBTI+ par. Og jeg var begejstret. Det var en game changer.

Men sponsoratet udløste stadig debat i virksomheden. En kollega sagde spydigt, at de ikke forstod “hvorfor vi skal sponsorere en glimmerfest, fordi hvordan er det på nogen måde relateret til vores produkter?”. Og jeg var glad for at kunne fortælle om nogle af de andre aspekter af Pride, såsom Menneskerettighedsprogrammet, som de ikke vidste noget om. Vi talte også om regnbuefamilier og betydningen af repræsentation. I sidste ende havde vi en rigtig god snak om LGBTI+ personers kampe, både i Danmark og i udlandet.

Andre kolleger viste interesse ved at spørge mig, hvad jeg skulle have på til paraden. Hvornår vidste jeg, jeg var biseksuel? Og mange andre interessante spørgsmål. Og rigtig mange ønskede mig også en glædelig Pride!

En tredobbelt sejr?

På overfladen lignede virksomheden, med dens kønnede produkter og heteronormativitet, ikke den perfekte kandidat til et Pride-sponsorat.

Men faktisk var sponsoratet et win-win-win, da det udløste intern debat og i sidste ende førte til en bedre forståelse af vigtigheden af Pride.

Det er også en realitet, at Pride-arrangører, der afholder begivenheder af denne størrelsesorden, ikke kunne fungere uden donationer fra virksomhedssponsorer. Det betyder ikke, at vi bare skal tage penge fra enhver virksomhed. I Copenhagen 2021 har vi en høj etisk standard,  som vi anvender i forbindelse med at overveje en potentiel partner eller sponsor.

Sponsoratet havde også en skøn indvirkning på mig personligt, da det fik mig til at føle mig oprigtigt set og inkluderet.

Støt Copenhagen 2021

Vi har lanceret en række officielle Deco-produkter for at hjælpe dig med at dekorere dit kontor, detailforretning, skole, bar eller restaurant og vise din støtte til WorldPride og EuroGames. Læs mere her!

Modtag de seneste nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få organisatoriske nyheder fra Copenhagen Pride en gang om måneden