Af Louise Østergaard Sørensen
#YouAreIncluded er det overordnede tema for WorldPride og EuroGames, når de bringes sammen som Copenhagen 2021. Det er tænkt som en direkte besked til LGBTI+ personer verden over om, at de er inkluderede, velkomne og værdsatte i begivenheden. Desuden er hashtagget blevet en kampagne, der har til formål at fremhæve situationen for LGBTI+ mennesker over hele kloden.
København har en lang og stolt historie med et blomstrende LGBTI+ miljø, og mens der ikke kan være tvivl om, at Danmark stadig har lang vej endnu, forbliver lighed og menneskerettigheder i centrum for landets nationale identitet. I 2015 blev Copenhagen Pride tildelt buddet om at være vært for WorldPride i 2021 af InterPride, mens Pan Idræt fik ret til at være vært for EuroGames (en årlig LGBTI+ multisportsturnering) af EGLSF.
De to organisationer står bag Happy Copenhagen, som er den organisation, der leverer det ambitiøse LGBTI+ event Copenhagen 2021. Paul Brummitt, kommunikationschef hos Pan Idræt (og personen bag navnet ‘Happy Copenhagen’) siger, at inspirationen kom fra to ting: Det faktum, at Danmark ofte er blevet erklæret det lykkeligste land i verden og navnet på den københavnske turistorganisation, Wonderful Copenhagen. Copenhagen 2021 bliver den mest betydningsfulde LGBTI+ begivenhed i 2021, der kombinerer WorldPride, EuroGames, et eklektisk kunst- og kulturprogram og et historisk LGBTI+ menneskerettighedsforum i København og Malmø i august.
Fra Jailhouse til InterPride
Ideen til #YouAreIncluded opstod over en øl på Jailhouse, en LGBTI+ bar i København. Paul Brummitt var sammen med Peter Hylleberg, den grafiske designer bag Happy Copenhagens første logo, og i fællesskab forsøgte de at komme med en tagline til Copenhagen 2021, de kunne føje til logoet. De talte om, hvordan ‘kærlighed’ havde været et tema mange år i træk, og “ikke at der er noget galt med det”, siger Paul. “Tværtimod. Jeg ville bare ikke kopiere det. ” Han ønskede en tagline, der viste, at folk var inkluderet, “og så faldt ordene bare naturligt på plads.”
Paul introducerede sin idé om #YouAreIncluded til Søren Aare Jensen, projektleder hos Pan Idræt, og Lars Henriksen, forperson for Copenhagen Pride. Lars mindes, at de sad omkring et spisebord hjemme hos ham – i starten var han lidt skeptisk, men han indså hurtigt, at ”ofte er det de mest enkle ting, der fungerer. Det gav mening. ” Med dette slogan ønskede de to organisationer at sende en direkte besked til folk om, at de ikke blot ønskede at få dem til at føle sig inkluderede, men rent faktisk være inkluderede.
Mere end et hashtag
På verdensplan står LGBTI+ personer fortsat overfor diskrimination, udelukkelse og endda kriminalisering af deres seksualitet, kønsidentitet eller kønsudtryk. Copenhagen 2021 bruger sin platform til at fremhæve LGBTI+ personers stemmer overalt gennem #YouAreIncluded-kampagnen.
Lars Henriksen understreger, at selv om det er LGBTI+ miljøet, der sætter dagsordenen, er begivenheden for hele byen. Budskabet er lavet for at sikre, at ingen føler sig udeladt, og at alle stemmer bliver hørt – de, der ikke er en del af akronymet, kan stadig være en del af fællesskabsfølelsen ved at vise deres støtte til LGBTI+ rettigheder. Naturligvis er hverken Danmark eller Sverige perfekte, og Copenhagen 2021’s platform skal bruges til at give spotlyset til dem, der er fortalere for forbedringer både lokalt og rundt om i verden.
En af budskaberne bag sloganet er vigtigheden af, at alle kan se sig selv afspejlet i det – at de faktisk føler sig inkluderet. De konflikter, der opstår indefra og uden for miljøet, er ofte baseret på udstødelse, og det skal ændres.
Stemmerne og oplevelserne fra LGBTI+ personer over hele kloden skal høres, og da Copenhagen 2021 er den mest betydningsfulde, globale LGBTI+ begivenhed i år, er det præcis, hvad platformen skal bruges til. Disse stemmer vil tilføje betydning til kampen for menneskerettighederne i København og bringe de krav, der står skrevet i Øresundserklæringen, til live – vi kræver global LGBTI+ lighed inden 2030.
Kampagnen gør det også muligt for Copenhagen 2021 at nå ud til mennesker, der ikke er i stand til at deltage i de fysiske begivenheder i København og Malmø, hvad enten det er af årsager relateret til rejseomkostninger, visumbegrænsninger eller usikkerhed som følge af pandemien. Med dette slogan og denne kampagne vil vi vise, at uanset hvor du er, hvem du elsker, eller hvordan du identificerer dig, #YouAreIncluded i Copenhagen 2021.
Fortæl os, hvad #YouAreIncluded betyder for dig!
Vi vil gerne høre, hvad #YouAreIncluded betyder for dig i din by, skole eller universitet, arbejdsplads, derhjemme, når du går ned ad gaden. Fortæl os det ved at klikke ind på copenhagen2021.com/youareincluded og udfyld formularen. Formularen findes på 15 sprog, og du kan selvfølgelig være anonym.
Dine svar placeres på et kæmpe online kort, vi offentliggør den 11. august, og vi deler jeres svar med globale ledere og politikere for at få dem til at fokusere på de ændringer, vi har brug for at se. Du kan også se dem på Copenhagen 2021s sociale medier under eventet og broadcastet på ClearChannels store skærme på tværs af Danmark og Skåne.